Online Marketing Afkortingen
Ben jij een online marketeer of werk je veel samen met online marketeers en/of een online marketingbureau? Dan zal je gemerkt hebben dat de afkortingen je binnen het vakgebied online marketing om de oren vliegen. Nou heb je vast weleens van SEO, SEA en KPI’s gehoord, maar weet je ook wat CPA, ERS en ROAS betekenen? In dit artikel vertel ik je daarom alles over veelgebruikte afkortingen binnen de online marketing en wat deze betekenen.
SEM - Search Engine Marketing
De afkorting SEM staat voor Search Engine Marketing, oftewel zoekmachinemarketing. Dit is een marketingtechniek waarbij zichtbaarheid van een website binnen de zoekresultaten van een zoekmachine wordt nagestreefd. Zowel SEO als SEA vallen onder Search Engine Marketing.
KPI - Key Performance Indicator
Een KPI is een Key Performance Indicator, oftewel een kritische prestatie indicator. Dit is een kwantitatieve eenheid die de prestaties ten opzichte van een bepaald doel weergeeft. Voorbeelden van KPI’s binnen de online marketing zijn bijvoorbeeld de conversieratio, het aantal vertoningen en de clickthrough rate.
CTR - Clicktrough Rate
CTR staat voor Clicktrough Rate, oftewel de doorklik-ratio. Het is de verhouding tussen het aantal vertoningen van een zoekresultaat, post of advertentie en het aantal klikken naar de website. Je berekent de CTR door het aantal vertoningen te nemen en dit te delen door het aantal klikken.
SEA - Search Engine Advertising
SEA staat voor voor Search Engine Advertising, oftewel zoekmachine adverteren. Het is een online marketing techniek waarbij betaald wordt om vertoond te worden binnen de zoekresultaten van een zoekmachine. Dit kan bijvoorbeeld in de vorm van (dynamische) tekstadvertenties die boven de organische zoekresultaten worden vertoond, maar ook in de vorm van shopping advertenties, waarin specifiek producten worden geëtaleerd.
PPC - Pay per Click
PPC staat voor Pay per Click. Dit is een advertentiemodel waarbij de adverteerder alleen betaalt wanneer er op de advertentie geklikt wordt.
CPC - Cost per Click
CPC staat voor Cost per Click, oftewel kosten per klik. Het is een KPI die aangeeft wat de gemiddelde kosten zijn van een klik op een bepaalde advertentie. Je berekent de CPC door de totale kosten de delen door het aantal klikken. Binnen advertentieplatformen is CPC vaak ook een advertentiestrategie, waarbij je kunt aangeven dat je wilt dat het platform stuurt op een bepaalde (gemiddelde) CPC.
CPA - Cost per Action / Acquisition
CPA staat voor Cost per Action of Cost per Acquisition. Het is een KPI die aangeeft wat de kosten zijn per conversie. Je berekent de CPA door de kosten te delen door het aantal conversies. Binnen advertentieplatformen is CPA daarnaast vaak ook een advertentiestrategie waarbij je kunt sturen richting een bepaald bedrag per conversie. De conversie is is hierbij vaak een verkoop, maar dat hoeft niet. Je bepaalt namelijk zelf op welke conversie je wilt sturen. CPA betekent overigens hetzelfde als Cost per Lead.
CPM - Cost per Mille
CPM staat voor Cost per Mille, wat een advertentiestrategie is waarbij je een bepaald bedrag betaalt per 1.000 vertoningen van de advertentie. Een CPM advertentiestrategie wordt vaak gehanteerd bij display en video advertenties, waarbij er wordt gestuurd op een bepaald advertentiebereik.
ERS - Effective Revenue Share
Binnen de online marketing staat ERS voor Effective Revenue Share. Deze KPI laat de verhouding zien tussen de kosten van een advertentiekanaal en de opbrengst ervan. Een ERS van 0,1 betekent dat je 10 cent uitgeeft aan advertenties voor elke euro aan opbrengst.
ROAS - Return on Ad Spend
Roas staat voor return on ad spend en is een vergelijkbare KPI als de ERS. De ROAS wordt echter precies andersom berekend. Hierdoor betekent een ROAS van 10 dat elke euro die wordt uitgegeven aan advertenties, zorgt voor 10 euro aan opbrengst.
SEO - Search Engine Optimization
SEO staat voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Het staat voor het dusdanig aanpassen van een website, zodat deze website hoge posities krijgt binnen de organische (gratis) zoekresultaten van een zoekmachine. Over het algemeen geldt hierbij dat hogere posities binnen de zoekresultaten meer klikken op leveren dan lagere posities.
DA - Domain Authority
DA staat voor Domain Authority. Het is een KPI met een schaal van 0 tot 100, die is ontwikkeld door het bedrijf Moz. Moz definieert de Domain Authority als score die voorspelt hoe waarschijnlijk het is dat een domein succesvol zal ranken binnen de zoekresultaten van een zoekmachine. Over het algemeen geldt dat hoe beter het linkprofiel van een website ontwikkeld is, hoe hoger de DA zal zijn.
PA - Page Authority
PA staat voor Page Authority. Dit is een vergelijkbare KPI als de Domain Authority. Page Authority is namelijk ook ontwikkeld door Moz en hanteert dezelfde schaalverdeling. De score op Page Authority beschrijft hoe waarschijnlijk het is dat een pagina succesvol zal ranken binnen de zoekresultaten van een zoekmachine.
TF - Trust Flow
TF staat voor Trust Flow. Dit is een KPI die is ontwikkeld door het bedrijf Majestic. De score op Trust Flow kan variëren van 0 tot 100 en wordt gebaseerd op de betrouwbaarheid van een website. Deze betrouwbaarheid wordt bepaald op basis van de kwaliteit van het linkprofiel. Majestic hanteert hierbij een set met zogenaamde ‘seed sites’ die zijn geselecteerd op basis van hun betrouwbaarheid. Hoe directer een website gelinkt kan worden aan deze seed sites, hoe hoger de betrouwbaarheid van de website en hoe hoger de Trust Flow.
CF - Citation Flow
CF staat voor Citation Flow, dit is ook een KPI die is ontwikkeld door Majestic. De Citation Flow heeft een schaal van 0 tot 100 en de score wordt gebaseerd op de invloed die een bepaalde URL heeft. Deze invloed wordt bepaald op basis van het linkprofiel, waarbij vooral wordt gekeken naar kwantiteit. Hoe meer links een website ontvangt van andere websites (die het liefst ook veel links ontvangen), hoe hoger de Citation Flow.
SMM - Social Media Marketing
SMM staat voor social media marketing. Het is een online marketingstrategie waarbij social media kanalen zoals bijvoorbeeld Facebook, Instagram, Twitter, LinkedIn en TikTok worden ingezet om marketingdoelstellingen te bereiken. Meestal draait social media marketing om het opbouwen van een relatie met een bepaalde doelgroep via social media.
Meer weten over online marketing?
Met behulp van het bovenstaande overzicht wordt het voor jou hopelijk een stuk makkelijker om gesprekken te voeren met online marketeers. Wil je meer weten over online marketing in het algemeen en SEO in het bijzonder? Lees dan ook mijn andere blogs. Hierin bespreek ik onderwerpen binnen online marketing, SEO, e-commerce en gedragspsychologie.