Faceted Navigation & SEO | Pieter-Henk.nl

Faceted Navigation & SEO

Heb jij een webshop met daarin veel verschillende categorieën en producten? Dan maakt jouw shop waarschijnlijk gebruik van faceted navigation (ook wel layered navigation genoemd). Dit is een intuïtieve filtertechniek waarbij gebruikers het aanbod binnen de webshop stapsgewijs kunnen filteren.

Doordat de getoonde filters bij iedere keuze veranderen, op basis van het beschikbare aanbod, kan de gebruiker (als het goed is) nooit op een pagina zonder passende producten uitkomen. Heel gebruiksvriendelijk dus!

Als SEO-specialist kun je faceted navigation zelfs gebruiken om jouw SEO-strategie een boost te geven. Maar dan zal je wel een aantal valkuilen moeten vermijden. In dit artikel vertel ik je daarom alles over faceted navigation en de bijbehorende best practices op het vlak van SEO.

Een voorbeeld van faceted navigation

Je vindt faceted navigation overal, bijvoorbeeld bij bekende webshops als Zalando en Bol.com. Ga je naar Zalando.nl dan kun je hier naar een categorie navigeren om te beginnen, bijvoorbeeld naar herenkleding. Je belandt vervolgens op een overzicht met alle kleding voor mannen die Zalando verkoopt.

De kans is alleen vrij klein dat je in deze grote bak met herenkleding het item vindt dat je voor ogen hebt. Daarom heeft Zalando ervoor gekozen om faceted navigation te implementeren, in dit geval boven het productoverzicht. Hier vindt je verschillende handige filters zoals merk, maat, kleur, en prijs.

Kies je ervoor om vervolgens met behulp van het kleur-filter te filteren op rode kledingstukken, dan kun je daarna alleen nog op merken en maten filteren waarvan rode kledingstukken op voorraad zijn. Dit is de essentie van faceted navigation, waarbij een keuze ervoor zorgt dat de andere keuzemogelijkheden veranderen.

De mogelijke impact van faceted navigation op SEO

Waar faceted navigation wordt gezien als zeer gebruiksvriendelijk, kan het op het vlak van zoekmachineoptimalisatie zowel een kans als een bedreiging vormen. Stel je deze filtertechniek namelijk niet SEO-proof in, dan kun je te maken krijgen met een serieuze hoeveelheid duplicate content, wat een negatieve uitwerking heeft op je rankings binnen Google.

Stel je faceted navigation echter wel goed in, dan kun je er maximaal van profiteren en kan je bijvoorbeeld geoptimaliseerde landingspagina’s met unieke content aanmaken op basis van populaire filters. Op dit manier kun je de organische vindbaarheid van een webshop significant uitbreiden.

Duplicate content binnen faceted navigation

Google waarschuwde al in 2014 over de negatieve gevolgen die faceted navigation kan hebben op het gebied van SEO en dat is natuurlijk niet voor niets. Een van de kenmerken van faceted navigation is namelijk dat de URL van de pagina waarop gefilterd wordt verandert bij elke nieuwe filter die er geselecteerd wordt. Met andere woorden, elke combinatie van filters genereert een nieuwe URL en vormt daarmee een unieke pagina binnen de webshop.

Wanneer de URL verandert, maar de pagina zelf grotendeels hetzelfde blijft, dan spreken we van duplicate content. Min of meer dezelfde content is dan te ontsluiten via meerdere URL’s. Duplicate content heeft een significant negatief effect op de mogelijkheid om met de betreffende pagina(’s) te ranken binnen de zoekresultaten van Google. Dit komt omdat een van de speerpunten van Google is om unieke informatie uit te serveren binnen haar zoekresultaten.

Faceted navigation controleren

Maakt jouw webshop op dit moment gebruik van faceted navigation en heeft de verantwoordelijke webbouwer daar een standaardoplossing voor gebruikt? Dan is de kans groot dat faceted navigation voor jouw website volledig SEO-proof functioneert. Het is echter aan te raden om dit voor de zekerheid te controleren.

Deze controle kun je op verschillende manieren uitvoeren. De makkelijkste eerste controle is om in een google een site:search uit te voeren voor jouw domein. Wanneer je hierbij veel meer zoekresultaten terugkrijgt dan dat er URL’s in de XML-sitemap staan, dan heb je waarschijnlijk te maken met een vrij serieuze vorm van duplicate content.

Wil je dit zeker weten, dan ontkom je er niet aan om een crawl van de webshop uit te voeren binnen een tool als Screaming Frog of Deepcrawl. Wanneer de tool alle URL’s in kaart heeft gebracht, dan kun je deze gemakkelijk controleren op pagina’s die grotendeels overeenkomen. Vaak hebben deze pagina’s bijvoorbeeld dezelfde meta data en H1.

Best practices

De volgende stap is om te voorkomen dat faceted navigation nog langer een bron van duplicate content zal vormen binnen de webshop. Dit doe je door ervoor te zorgen dat Google de gefilterde weergaven van pagina’s niet langer zal indexeren. Hier heb je als SEO-specialist verschillende mogelijkheden voor:

Canonical tags

Door ervoor te zorgen dat gefilterde pagina’s een canonical tag in de broncode meekrijgen die verwijst naar de (ongefilterde) hoofdpagina, geef je bij Google aan dat alleen de hoofdpagina geïndexeerd mag worden. Hou er wel rekening mee dat Google uiteindelijk zelf bepaalt of de canonical tag wel of niet gerespecteerd wordt. Bij hele grote webshops wil het nog weleens voorkomen dat pagina’s met een canonical tag toch geïndexeerd worden.

Meta robots tags

Wil je het bovenstaande absoluut voorkomen? Dan kun je een meta robots tag gebruiken. Door gebruik te maken van de noindex, follow tag, zorg je ervoor dat Google de URL’s absoluut niet zal indexeren. Het follow-gedeelte zorgt er daarnaast voor dat Google de pagina’s wel zal crawlen en interne links op deze pagina’s zal volgen.

Op deze manier voorkom je dat bepaalde producten alleen via een zeer beperkt aantal interne links te bereiken zullen zijn. Heeft de webshop te maken met issues op het gebied van een beperkt crawl budget? Dan kun je beter gebruik maken van een noindex, nofollow tag voor de gefilterde pagina’s

Robots.txt

Je zou ook gebruik kunnen maken van het robots.txt bestand om hier URL’s met daarin specifieke parameters uit te sluiten. Google zal deze URL’s dan niet crawlen en dus ook niet indexeren. Dit is vergelijkbaar met de meta robots tag noindex, nofollow, maar het robots.txt bestand is vaak makkelijker in te stellen door de SEO-specialist zelf.

Betere ranking dankzij faceted navigation

Tot slot is het ook mogelijk om van faceted navigation te profiteren, om zo rankings op filtercombinaties met veel zoekvolume te pakken. Denk bijvoorbeeld aan zoekwoorden als ‘witte overhemden’ of ‘zwarte jurken’. Dit zijn zoektermen waar veel mensen op zoeken en waar de webshop in principe pagina’s over heeft.

Het enige probleem is dat deze gefilterde pagina’s out of the box niet uniek zijn, omdat ze o.a. geen unieke meta data, titel en tekstuele content hebben. Wanneer je echter in staat bent om unieke pagina’s te creëren die getoond worden op basis van geselecteerde filters, dan kun je gemakkelijk meedoen voor topposities op deze relevante zoekwoorden.

De kans is groot dat je hiervoor hulp nodig zal hebben van een web developer, maar voor platformen als Magento bestaan er bijvoorbeeld ook plug-ins die dit mogelijk maken. Denk bijvoorbeeld aan de plug-ins Amasty Layered Navigation en Tweakwise.