404-fouten opsporen en corrigeren | Pieter-Henk.nl

404-fouten opsporen en corrigeren

404-fouten zijn een belangrijke hygiënefactor op het gebied van SEO. 404-fouten hebben immers een negatieve invloed op de gebruikerservaring van de website en verhogen de kans dat gebruikers afhaken omdat ze niet kunnen vinden wat ze zoeken. Daarnaast verlagen 404-fouten de kwaliteit van de website zoals deze door zoekmachines als Google wordt ervaren en hebben de fouten een negatief effect op het crawl budget van crawlers. Tot slot kunnen websites autoriteitswaarde mislopen als andere websites linken naar niet bestaande pagina’s op de website.

Als SEO-specialist is het daarom belangrijk om de websites in jouw beheer regelmatig te controleren op 404-fouten en om opgespoorde 404-fouten te corrigeren. Er bestaan verschillende methoden om een compleet beeld te krijgen van zowel interne als externe 404-fouten. De meest gebruikte methoden zal ik hieronder met je bespreken.

Interne 404-fouten opsporen met Screaming Frog

Screaming Frog is een ideale tool voor het opsporen van interne links die naar een 404-fout verwijzen. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is een crawl maken van je website. Vervolgens gaat de crawler van Screaming Frog alle bekende URL’s van de website volgen en worden alle 4xx-fouten gerapporteerd onder het kopje ‘Response Codes´.

Hou er rekening mee dat de URL’s die je hier ziet de URL’s zijn die een 404-fout triggeren. Wil je deze fouten oplossen, dan zul je ook moeten weten waar deze URL’s precies vermeld worden. Dit doe je door een regel aan te klikken en vervolgens onderin het scherm op het tabje ‘Inlinks’ te klikken. Hier staat vervolgens vermeld op welke pagina(‘s) de betreffende URL vermeld wordt.

In het 4xx overzicht kun je de URL’s gemakkelijk sorteren op het aantal inlinks. Wanneer je hier URL’s ziet met duizenden inlinks, dan gaat het meestal om pagina’s die in het hoofdmenu of in de footer van de website staan. Deze URL’s staan immers op iedere pagina (soms meerdere keren) vermeld.

Tools als SEMrush en ahrefs hebben vaak een site audit functie die vergelijkbaar is met een Screaming Frog crawl. Deze site audits kun je vaak automatisch periodiek laten draaien. Wil je echter een zo compleet mogelijk beeld hebben, dan is een Screaming Frog Crawl in de praktijk vaak de beste oplossing.

404-fouten monitoren in Google Analytics

Wat veel mensen niet weten, is dat het meestal mogelijk is om binnen Google Analytics URL’s op te sporen die een 404-fout genereren én die regelmatig bezocht worden. Het is hiervoor een vereiste dat URL’s die een 404-fout triggeren geïdentificeerd kunnen worden in Google Analytics. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van de meta title.

Als de 404-pagina als meta title bijvoorbeeld ‘Page not found’ of ‘Oeps pagina niet gevonden’ heeft, dan kun je hierop filteren binnen Google Analytics. Je doet dit als volgt: ga naar het rapport Landingspagina’s door naar Gedrag > Site Content > Landingspagina’s te navigeren. Vervolgens voeg je de secundaire dimensie ‘Paginatitel’ toe.

Tot slot pas je een custom filter toe, waarbij je aangeeft dat de dimensie Paginatitel de tekst van de meta title moet bevatten. Het resultaat is een rapport met alle landings URL’s die in de geselecteerde periode een 404-fout hebben getriggerd. Doordat je dit rapport gemakkelijk kunt sorteren op het aantal sessies, kun je gelijk zien welke 404’s het vaakst bezocht worden.

404 crawlstatistieken in Google Search Console

Wil je weten welke 404-fouten Google tegenkomt wanneer Googlebot jouw website crawlt? Dan kun je hier het menu ‘Crawlstatistieken’ in Google Search Console voor gebruiken. Je vindt dit menu door naar Instellingen > Crawlstatistieken te gaan. Vervolgens kun je hier doorklikken naar 4xx-fouten.

Dit zijn de 404-fouten die Googlebot is tegengekomen tijdens het crawlen van de website. Je ziet hierbij ook de datum waarop de fout is getriggert. Hiermee kun je gemakkelijk sorteren op recente 404-fouten, aangezien de kans aanwezig is dat hele oude 404-fouten inmiddels al opgelost zijn. Hou er rekening mee dat google soms ook uit zichzelf bepaalde URL’s ‘verzint’ zoals /ads.txt. Hier hoef je geen redirect voor aan te maken, aangezien Google gewoon wil controleren of het bestand aanwezig is.

Inkomende links met 404-fout

Waar we het tot nu toe hebben gehad over 404-fouten die veroorzaakt worden door een interne verwijzing, is het ook goed mogelijk dat een 404-fout ontstaat door een verwijzing vanaf een externe website. Bijvoorbeeld omdat ze linken naar een pagina die inmiddels een andere URL heeft of omdat er een fout in de URL gemaakt is.

Je kunt deze URL’s achterhalen met een tool als SEMrush of ahrefs. Deze tools hebben namelijk de mogelijkheid om in het overzicht van inkomende links te filteren op links die een 404-fout veroorzaken.

404-fouten oplossen

Heb je de bovenstaande methoden gebruikt om een overzicht te maken van alle 404-fouten op jouw website? Dan is het tijd om iets aan de fouten te gaan doen! Welke oplossing je kiest, is afhankelijk van het soort 404 fout:

Interne 404-fout oplossen

Wanneer het een interne 404-fout betreft, veroorzaakt door een verwijzing op de eigen website, dan is de enige juiste oplossing om de verwijzing(en) aan te passen naar een URL die wel bestaat. Wanneer het om een 404-fout gaat met veel verwijzingen, dan kun je als eerste fix een 301-redirect aanmaken van de foutieve URL naar een relevante bestaande pagina, op die manier veroorzaakt de verwijzing in ieder geval geen 404-fout meer. Daarna kun je in je eigen tempo alle verwijzingen opsporen en aanpassen.

404-fout inkomende link oplossen

Wordt een 404-fout veroorzaakt door een inkomende link, dan heb je zelf geen invloed op deze verwijzing. Je kunt contact opnemen met de webmaster van de betreffende website om te vragen of deze de link aan wil passen naar een URL die wel werkt. Heeft dit geen effect, dan kun je alleen nog een 301-redirect aanmaken van de foutieve URL naar een URL die wel werkt. Hiermee los je niet alleen de 404-fout op, maar zorg je ook dat de autoriteitswaarde vanuit de inkomende link behouden blijft.