Backlinks Disavowen | Pieter-Henk.nl

Links disavowen

Backlinks zijn een belangrijk onderdeel van het algoritme van zoekmachines zoals Google. Krijgt jouw website geen links vanaf andere relevante websites binnen jouw niche? Dan wordt het lastig om te ranken op relevante zoektermen binnen de zoekresultaten van Google.

Vroeger betekende dit dat je in het kader van SEO gewoon zoveel mogelijk links naar je website moest regelen en dat dit altijd een positief effect had op de vindbaarheid binnen zoekmachines. In de afgelopen jaren is het algoritme van Google echter verfijnd, waardoor het minder om de kwantiteit van de backlinks gaat en meer om de kwaliteit.

Heb je in de afgelopen jaren veel aan linkbuilding gedaan en heeft jouw website nu een groot aantal irrelevante backlinks en/of backlinks met lage waardes (zoals bijvoorbeeld Trust Flow en Domain Authority) in het linkprofiel? Of is jouw website het slachtoffer van een negatieve SEO-aanval in de vorm van spam-links?

Dan kun je twee dingen doen. Je kunt er allereerst op vertrouwen dat Google deze links van lage kwaliteit als dusdanig herkent en dat deze daarom niet meetellen voor de waarde van het linkprofiel. Je kunt er echter ook voor kiezen om gebruik te maken van het disavow bestand binnen Google Search Console om deze links proactief af te wijzen.

Wat is het disavow bestand en hoe werkt het?

Wil jij er zeker van zijn dat backlinks van lage kwaliteit geen negatief effect zullen hebben op de kracht van je backlinkprofiel? Dan kun je bij Google aangeven dat de zoekmachine bepaalde specifieke links of links vanaf bepaalde domeinen moet negeren. Dit proces wordt in het Engels ‘disavow backlinks’ genoemd, wat vrij vertaald het afwijzen van backlinks betekent.

Links afwijzen in Google Search Console werkt als volgt:

Backlinks disavowen: property selecteren | Pieter-Henk.nl

Wanneer je jouw website hebt geverifieerd binnen Google Search Console, dan kun je vervolgens navigeren naar search.google.com/search-console/disavow-links en hier het juiste domein selecteren.

Backlinks disavowen: bestand uploaden | Pieter-Henk.nl
Vervolgens kun je hier per property een tekstbestand (met bestandsextentie .txt) uploaden met daarin de links die je af wilt wijzen, het maakt niet uit welke naam je het bestand geeft.

 

Backlinks disavowen: voorbeeld bestand | Pieter-Henk.nl

Het samenstellen van de inhoud van het disavow bestand moet op een vastgestelde manier. Per regel kun je 1 specifieke URL of 1 domein specificeren dat je af wilt wijzen. Wanneer je een specifieke backlink wilt afwijzen, dan gebruik je de volledige URL inclusief https://. Wil je een domein afwijzen? Dan doe je dit door ‘domain:hetdomeinwaarhetomgaat.nl’ te typen. Hier moet je https://www. weglaten.

Het is tot slot goed om te weten dat de maximale URL-lengte 2.048 tekens is en dat je maximaal 100.000 regels in het disavow bestand kunt hebben. De maximale bestandsgrootte voor het bestand is 2MB

Waarom links disavowen?

Google stelt dat er maar één situatie bestaat waarin je gebruik zou moeten maken van het disavow bestand. Namelijk de situatie waarin jouw website backlinks ontvang van lage kwaliteit én waarbij er in Google Search Console een melding staat over een handmatige actie in verband met onnatuurlijke links naar je site (ook wel een penalty genoemd).

Onder veel SEO-specialisten is het echter een best practice om het zekere voor het onzekere te nemen en om proactief backlinks van lage kwaliteit af te wijzen. Op die manier weet je namelijk zeker dat deze links geen invloed kunnen hebben op het backlinkprofiel en blijft het linkprofiel in topconditie.

Bepalen welke links je af wilt wijzen

Voor het analyseren van je backlinkprofiel kun je tools gebruiken zoals SEMrush en ahrefs. In deze tools kun je een lijst bekijken van alle links en/of domeinen die naar jouw website verwijzen. Vervolgens kun je in deze lijst gaan filteren op basis van relevante kenmerken.

Kenmerken die je hiervoor kunt gebruiken:

Autoriteitscore

Spam links zijn vaak afkomstig vanaf domeinen met een lage autoriteitscore. Dit betekent dat relevante metrics zoals de Domain Authority en Trust Flow dicht bij 0 liggen. Dit komt omdat domeinen die wel een hoge autoriteitscore hebben, veel te waardevol zijn om spam links op te plaatsen. Door metrics als DA en TF te filteren van laag naar hoog, kun je vaak al makkelijk een eerste selectie maken.

Ankertekst en relevantie

Wanneer je spam-links gaat selecteren, dan is het daarnaast altijd verstandig om naar de ankertekst van de links te kijken. Dit is het woord waaruit een backlink is samengesteld. Wanneer je ankerteksten in het linkprofiel tegenkomt die compleet ongerelateerd zijn aan jouw niche, dan is de kans groot dat het spam links betreft.

Je kunt daarnaast ook het linkende domein als geheel bekijken om zo de relevantie van de backlink te bepalen. Wanneer het domein over iets heel anders gaat dan het onderwerp van jouw website, dan is de kans aanwezig dat het om een spam link gaat.

Door een combinatie te maken van lage autoriteit en weinig relevantie kun je de niet-waardevolle backlinks vaak gemakkelijk uit het backlinkprofiel filteren. Daarna hoef je ze alleen nog maar in het disavow bestand te zetten en het bestand te uploaden in Google Search Console.