Wat zijn HTTP response status codes? | Pieter-Henk.nl

HTTP response status codes voor SEO

HTTP response status codes geven een indicatie of een request vanuit de browser succesvol is voltooid door de server. Het kan gezien worden als een vorm van communicatie tussen een browser en een server. Er bestaan vijf verschillende categorieën status codes, waarbij de codes zijn gegroepeerd op basis van het eerste cijfer in de code.

  • 1xx Informational response
  • 2xx Successful response
  • 3xx Redirection message
  • 4xx Client error response
  • 5xx Server error response

Wanneer je begrijpt welke response codes er bestaan en hoe ze veroorzaakt worden, dan kun je gemakkelijk controleren of jouw website werkt zoals het zou moeten en of er geen sluimerende fouten bestaan die desastreus zijn voor SEO. Hieronder leg ik je daarom uit

Waarom response codes belangrijk zijn voor SEO

Response status codes zijn een zeer belangrijk onderdeel van technische SEO, aangezien je er problemen binnen jouw website mee kunt signaleren en oplossen. Heb je bijvoorbeeld veel 404-fouten binnen je website, dan stuur je bezoekers (en crawlers) naar niet-bestaande pagina’s, waardoor de kans is dat ze afhaken. Genereert jouw website binnen korte tijd veel 500-fouten, dan is er waarschijnlijk iets mis met de server waarop deze gehost staat. Genereren de URL’s die je crawlt 302-status codes? Dan gaat er waarschijnlijk SEO-waarde binnen jouw website verloren. Tijd om aan de slag te gaan dus!

De belangrijkste response codes voor SEO

Er bestaat een groot aantal HTTP response status codes en niet alle status codes zijn even relevant voor SEO. De response codes waar een SEO-specialist het meest mee te maken krijgt zet ik daarom hieronder voor je op een rijtje.

Status code - 200 OK

De 200 status code geeft aan dat de pagina is geladen zoals je zou verwachten. Meestal betekent dit voor SEO-specialisten dat er niets met de pagina aan de hand is en dat deze functioneert zoals het zou moeten. Soms kan het echter gebeuren dat niet-bestaande pagina’s een 200 status code genereren in plaats van een 404 status code. In dat geval zal je er toch mee aan de slag moeten.

Status code 301 - Permanente Redirect

De 301-status code staat voor een permanente redirect. Dit betekent dat de URL die bezocht wordt doorverwijst naar een andere URL en dat er richting de browser (en zoekmachines) wordt gecommuniceert dat dit een permanente wijziging is.

De 301-redirect is een zeer belangrijke tool voor SEO-specialisten, aangezien dit een redirect is die SEO-waarde doorgeeft van de bron-URL naar de doel-URL. Wanneer je een pagina offline haalt, dan is het daarom altijd aan te raden om de URL een 301-redirect te geven naar een andere relevante URL.

Status code 302 - Tijdelijke Redirect

De 302-status code geeft aan dat er tijdelijke redirect heeft plaatsgevonden. Op de front-end is het resultaat hetzelfde als bij een 301-redirect, want de benaderde URL komt uit op een andere URL. Voor Google zijn de 302-redirect en de 301-redirect echter niet hetzelfde.

In het geval van een 302-redirect verwacht de zoekmachine namelijk dat de oude URL binnen afzienbare tijd weer bereikbaar zal zijn. Daarom wordt er in dit geval geen linkwaarde overgedragen van de bron-URL naar de doel-URL. Als SEO-specialist wil je 302-redirects daarom zoveel als mogelijk voorkomen.

Status code 404 - Pagina Niet gevonden

Samen met de 301-redirect, is de 404-fout een van de meest belangrijke status codes voor SEO. Een 404 status code geeft namelijk aan dat de browser een URL benadert die niet bereikt kan worden, de pagina is niet gevonden. Een 404-fout kan heel simpel ontstaan, bijvoorbeeld omdat een pagina verwijderd is zonder dat er een redirect is ingesteld, of omdat er een fout is gemaakt in een interne link.

404-fouten zijn slecht voor de user experience van jouw website, omdat ze ervoor zorgen dat gebruikers niet de informatie krijgen die ze zoeken. Daarnaast zijn 404-fouten ook funest voor zoekmachines, omdat deze fouten het crawlen van een website bemoeilijken.

Omdat je 404-fouten nooit helemaal kunt voorkomen, is het belangrijk om een geoptimaliseerde 404-pagina aan te maken. Hier kun je bezoekers doorverwijzen naar veelgestelde vragen en veelbezochte pagina’s, zodat je de kans verkleint dat ze afhaken.

Status code 500 - Interne Server Fout

De 500-status code geeft aan dat er een probleem met de server is, waardoor de pagina niet geladen kan worden. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren wanneer er iets misgaat met de instellingen van de server. Omdat zoekmachines kwalitatieve zoekresultaten richting hun gebruikers willen uitserveren, hebben 500-fouten een negatieve impact op de rankings binnen zoekmachines. 500-status codes wil je daarom zoveel mogelijk voorkomen.

Response codes controleren

Er zijn verschillende manieren waarop je de HTTP status code(s) binnen jouw website kunt controleren. Welke methode je kiest, hangt voornamelijk samen met het doel wat je voor ogen hebt.

Google Search Console - Monitoring

Wanneer je jouw website hebt geverifieerd in Google Search Console en een sitemap hebt ingediend, dan vind je hier een rapport met indexeringsfouten. Hier kun je gemakkelijk fouten met status codes monitoren, zoals ingediende pagina’s met een 404-fout en 500-fouten. Houd er wel rekening mee dat dit geen real-time monitoring betreft en dat fouten tijdelijk van aard geweest kunnen zijn.

Chrome Dev Tools - Real time debugging voor één pagina

Wil je HTTP status codes binnen een enkele pagina bekijken, dan kun je hier de Developer Tools binnen de browser Google Chrome voor gebruiken. Wanneer je deze opent en naar de netwerk tab navigeert, dan kun je hier alle resources binnen de pagina bekijken samen met hun status codes. Op die manier kun je het ook achterhalen wanneer scripts of CSS-bestanden die alleen op de achtergrond gebruikt worden, niet succesvol ingelezen worden.

Screaming Frog - Real time debugging op website niveau

Screaming Frog is een super tool als het om het debuggen van response codes gaat. Het enige wat je hiervoor hoeft te doen, is het crawlen van je hele website. Wanneer de crawl klaar is, ga je naar het tabje ‘Response codes’ en kun je hier URL’s sorteren op een bepaalde status code.

Onder ‘Client Error (4xx)’ vind je bijvoorbeeld alle URL’s die bij benadering een 404-fout of soortgelijk hebben getriggerd. Vervolgens kun je onder ‘Inlinks’ bekijken op welke pagina deze URL vermeld staat, zodat je het probleem kunt verhelpen.

Log File Analyse - debugging op website/IP-niveau

Ben je benieuwd hoe vaak bepaalde status codes op jouw website gegenereerd worden of wil je weten welke status codes Googlebot allemaal tegenkomt wanneer deze je website crawlt? Dan kun je tot slot een log file analyse uitvoeren. Hierbij download je de server logs van jouw website en kun je deze vervolgens analyseren in een gespecialiseerde tool, zoals bijvoorbeeld Screaming Frog.

Aangezien een log file analyse een hele klus kan zijn als je hier geen ervaring mee hebt, kan het verstandig zijn om voordat je eraan begint eerst een kijkje te nemen in Google Search Console. Hier vindt je onder Instellingen > Crawlstatistieken namelijk een sample van de status codes die Googlebot heeft getriggerd tijdens het crawlen van jouw website.

Hulp bij technisch SEO

Wil je jouw website optimaliseren voor zoekmachines, maar vind je technisch SEO nog vooral ingewikkeld? Neem dan vooral eens contact met mij op, dan kunnen we vrijblijvend bekijken wat ik voor je kan betekenen.