Wat is negatieve SEO | Pieter-Henk.nl

Wat is Negative SEO?

Onder negative SEO vallen SEO-technieken die gebruikt worden om de rankings van een andere website te schaden. Negative SEO valt onder black-hat SEO, wat betekent dat dit ongeoorloofde technieken zijn, die niet voldoen aan de voorwaarden van zoekmachines zoals Google. In deze blog vertel ik welke negative SEO technieken er bestaan, hoe je ze herkent en wat je er tegen kunt doen als ze tegen jouw website worden gebruikt.

Soorten negative SEO technieken

Er zijn verschillende soorten SEO technieken die een website kunnen schaden, waarbij er zowel on-page als off-page negative SEO technieken bestaan. Hieronder som ik de meest voorkomende technieken op het gebied van negatieve SEO voor je op.

1. Het hacken van een website

Het hacken van een website is een typisch geval van een on-page negative SEO techniek. Wanneer een hacker eenmaal de volledige controle heeft over een website, dan kan deze de rankings van de website op verschillende manieren schaden. Bijvoorbeeld door alle meta robots tags van de website op noindex te zetten, door content weg te gooien, door redirects in te stellen naar een andere website of door simpelweg overal backlinks in de content te verstoppen naar een andere (concurrerende) website.

Wil je goed voorbereid zijn op de bovenstaande vorm van negatieve SEO, dan is het belangrijk om de status van je website goed in de gaten te houden. Stel bijvoorbeeld meldingen in Google Search Console in voor foutmeldingen en controleer regelmatig het aantal geïndexeerde pagina’s dat in het rapport ‘dekking’ wordt weergegeven.

2. Spammy backlinks

Een van de meest voorkomende off-page negative SEO technieken is het plaatsen van spammy backlinks naar een website. Het linkprofiel van de website die wordt aangevallen krijgt hierdoor in een keer een grote hoeveelheid inkomende links van lage kwaliteit die meestal verwijzen vanaf domeinen die niets met de betreffende website te maken hebben. Dit kunnen bijvoorbeeld porno websites zijn of websites in een geheel andere taal.

Je kunt deze vorm van negatieve SEO gemakkelijk herkennen door het backlinkprofiel van jouw website regelmatig te controleren met een tool als SEMrush of ahrefs. Hier kun je gemakkelijk zien welke backlinks erbij gekomen zijn in een bepaalde periode en met welke metrics zoals domain authority en trust flow. Ook kun je hier gelijk zien met welke ankerteksten er naar je wordt gelinkt. Bij een negatieve SEO aanval zie je vaak dat er backlinks met ankerteksten als ´fake´ en ´don´t buy´ worden gepubliceerd op websites met zeer lage metrics.

Vervolgens kun je de spam links afwijzen met behulp van de disavow tool in Google Search Console. Wanneer je dit hebt gedaan, weet Google dat je niets met de betreffende links te maken wilt hebben en zullen ze niet meer meetellen in het linkprofiel van je website.

3. Content scrapen en dupliceren

Wanneer je veel tijd en moeite steekt in het bijhouden van jouw website en bijbehorende content, dan wil je natuurlijk niet dat een ander jouw content klakkeloos kopieert. In het bijzonder, omdat Google niet-unieke content afstraft met significant lagere rankings. Helaas bestaan er duizenden websites die volledig zijn samengesteld uit content die automatisch is gescraped en gekopieerd vanaf andere websites.

Wil je voorkomen dat je hier het slachtoffer van wordt? Dan is het allereerst belangrijk om ervoor te zorgen dat iedere webpagina op jouw website voorzien wordt van een canonical tag. Op die manier staat in de broncode vermeld welke pagina de originele bron van de content is en met een beetje geluk neem de scraper dit gewoon over, waardoor het publiceren van de gekopieerde content geen kwaad kan.

Een andere manier om het bovenstaande tegen te gaan, is wat technischer. Hierbij moet je de server zo instellen, dat IP-adressen die binnen een korte tijd een groot aantal requests doen, geblokkeerd worden. Omdat je hierdoor ook SEO-tools kunt blokkeren die je zelf gebruikt, kun je er ook voor kiezen om regelmatig een log file analyse te doen, om zo de IP-adressen van misbruikers op te sporen en handmatig te blokkeren.

4. Backlinks laten verwijderen

Een andere veel gebruikte tactiek is dat de aanvallers zich voordoen als webmaster van de website in kwestie en in die hoedanigheid andere websites benaderen. Ze vragen de webmasters van deze websites hierbij om backlinks te verwijderen die verwijzen naar de website van het slachtoffer. Op deze manier kunnen ze jouw backlinkprofiel serieuze schade toebrengen.

Om je te verweren tegen een negatieve SEO aanval zoals hierboven, is het verstandig om een tool als SEMrush of ahrefs te gebruiken, waarin je gemakkelijk kunt zien welke backlinks jouw website is verloren in een bepaalde periode. Zie je dat je in een keer een groot aantal waardevolle backlinks verloren bent, dan kun je de webmasters van de betreffende websites benaderen en informeren waarom ze de link naar jouw website hebben weggehaald. Hopelijk plaatsen ze de links daarna weer terug.

5. Valse negatieve reviews plaatsen

Iets wat vooral kleinere ondernemers flink kan schaden, is het plaatsen van valse negatieve reviews op review platformen als Kyoh, Kieskeurig.nl, TrustPilot en Google. Hou de diverse review platformen daarom goed in de gaten, om te voorkomen dat iemand jouw business onterecht zwart maakt.

Fake Review | Pieter-Henk.nl

Ben je het slachtoffer van valse negatieve reviews? Dan kun je vaak contact opnemen met het betreffende platform en aangeven dat het om valse reviews gaat. Het kan helaas vaak wel even duren voordat het betreffende platform actie onderneemt. De beste verdediging tegen deze vorm van negative SEO is dan ook om ervoor te zorgen dat jouw website een stabiele stroom aan positieve reviews ontvangt. Dit bereik je door jouw klanten actief te benaderen om een review achter te laten.

6. Exploits gebruiken

Tot slot is er ook nog een minder bekende vorm van negative SEO, die te maken heeft met het misbruiken van exploits waarbij een website niet per se gehackt hoeft te worden. Zo bestaat er bijvoorbeeld een groot aantal websites die dynamische content genereren wanneer de interne zoekfunctie wordt gebruikt. Je kunt hierbij de content van de zoekresultatenpagina beïnvloeden met behulp van de zoekterm die je invult en de zoekterm wordt ook vermeld in de URL van de zoekresultatenpagina.

Wanneer er vervolgens geen maatregelen zijn genomen om de zoekfunctie te blokkeren van indexatie, is het mogelijk voor een buitenstaander om zelf zoekresultaten pagina´s te genereren en deze te laten indexeren door er backlinks naartoe te plaatsen.

Negative SEO Site Search Exploit | Pieter-Henk.nl

Wil je deze specifieke vorm van negatieve SEO voorkomen? Zorg er dan allereerst voor dat je de zoekresultaten pagina van jouw website blokkeert voor crawlers. Dit doe je in het robots.txt bestand. Voor de zekerheid kun je in het template van de pagina ook nog een meta robots noindex tag in de header zetten. Om te controleren of je het slachtoffer bent van deze exploit, kun je ‘site:jouwdomein.nl/zoekfunctie-url’ in Google intypen. Daarna zie je welke varianten van de zoekresultatenpagina er allemaal zijn geïndexeerd.

Hulp bij negatieve SEO

Vermoed je dat je het slachtoffer bent van negative SEO? Dan kun je de informatie uit deze blog gebruiken om te onderzoeken of dit echt zo is en om actie te ondernemen wanneer dit het geval is. Kom je er zelf niet uit? Neem dan vooral even contact met mij op. Ik kijk graag met je mee.