Internal linking: wat is het en hoe werkt het?
Elke SEO-specialist weet dat inkomende links vanaf andere websites belangrijk zijn om autoriteit mee op te bouwen, om zo rankings op relevante zoekwoorden te verbeteren. Interne links, de links tussen webpagina’s binnen dezelfde website, worden echter nog vaak ondergewaardeerd. Internal linking is echter een zeer krachtig middel om ervoor te zorgen dat de meest waardevolle pagina’s van een website de aandacht krijgen die ze verdienen (binnen de zoekresultaten van Google).
Wat zijn interne links en waarom zijn ze belangrijk?
Interne links zijn hyperlinks die van de ene pagina van een website linken naar een andere pagina binnen dezelfde website. Door middel van interne links ontstaat er een sitestructuur, die webpagina’s met elkaar verbindt. Dankzij dit web van interne hyperlinks kunnen zoekmachines de content op een website ontdekken, crawlen en indexeren.
Daarnaast zorgen interne links ervoor dat er SEO-waarde van de linkende pagina naar de gelinkte pagina vloeit, net zoals dit het geval is bij backlinks vanaf andere websites. Met interne links zorg je er dus voor dat de autoriteit die je hebt opgebouwd met behulp van externe backlinks, wordt verdeeld over de verschillende pagina’s waaruit je website is opgebouwd. Door daarbij de ene pagina van meer inkomende interne links te voorzien dan de andere pagina, kun je sturen hoeveel SEO-waarde pagina’s uiteindelijk ontvangen.
Welke soorten interne links bestaan er?
Er bestaan verschillende soorten interne links. De meest bekende soort interne links zijn misschien wel de links in het menu en in de footer van een website. Maar de categoriepagina’s en filters van webshops zijn vaak ook een grote bron van interne links, die dieperliggende pagina’s toegankelijk maken voor zowel zoekmachines als gebruikers. Een speciale soort interne links, zijn de contextuele links. Dit zijn de hyperlinks die gebruikt worden in tekstuele content, om hiermee door te linken naar andere pagina’s die relevant zijn voor de betreffende tekst.
De kracht van contextuele links
Contextuele links zijn misschien wel de meest krachtige links voor een internal linking strategie. Doordat deze links in een tekst worden geplaatst, geeft dit de links veel relevantie mee met betrekking tot een bepaald onderwerp. De pagina die gelinkt wordt ontvangt vervolgens een beetje van die relevantie via de interne link. Dit wordt ook wel ‘topical relevance’ of ‘topical authority’ genoemd. Wanneer een bepaalde webpagina veel interne links ontvangt van pagina’s over een specifiek onderwerp, dan bouwt deze pagina topical relevance op met betrekking tot dit onderwerp en dan zal de pagina vervolgens makkelijker op dit onderwerp ranken binnen zoekmachines.
Internal linking best practices
Wanneer je het meest uit internal linking wilt halen voor jouw website, dan zijn er een aantal best practices waar je rekening mee kunt houden. Ik zet ze hieronder voor je op een rij:
- Zorg dat je alleen linkt tussen pagina´s die aan elkaar gerelateerd zijn
- Link niet meerdere keren naar dezelfde pagina in een tekst
- Plaats niet te veel contextuele links op een pagina
- Probeer interne links te voorzien van een relevante ankertekst
- Gebruik het title-attribuut om extra relevantie aan een interne link mee te geven
Internal linking voor e-commerce websites
In mijn tijd als SEO-specialist voor e-commerce bureau Yellowgrape heb ik veel gebruik gemaakt van interne links. Het fijne aan webshops, is dat je hier niet alleen blogs, informatiepagina’s en landingspaginas in kunt zetten voor internal linking, maar ook categoriepagina’s en productpagina’s.
Vaak zijn de categoriepagina’s van een webshop de pagina’s die ranken op zoekwoorden met relatief hoge volumes. Denk bijvoorbeeld aan de categoriepagina’s van een kledingshop die ranken op zoekwoorden als jurken, truien en broeken. In deze categorieën worden vervolgens allerlei relevante producten getoond, die je gemakkelijk kunt voorzien van contextuele hyperlinks naar de desbetreffende categorie. Zo verhoog je binnen een handomdraai de topical authority van de meest belangrijke pagina’s
Bonustip: bij webshop is het gebruikelijk dat producten na een tijdje uitverkocht raken en niet meer terug op voorraad komen. Wil je voorkomen dat een categorie SEO-waarde verliest omdat producten met contextuele links naar deze categorie offline zijn gehaald? Geef producten die van de website worden verwijderd dan een 301-redirect naar de betreffende categorie. Zo blijft de waarde behouden.
Meer weten over internal linking?
Heeft dit artikel je nieuwsgierig gemaakt naar de kracht van interne links? Ga er dan vooral mee aan de slag en ontdek het zelf. Vragen of hulp nodig bij het optimaliseren van jouw website? Neem dan vooral contact met mij op.