SEO Basics | Pieter-Henk.nl

SEO Basics

Heb jij een website, webshop of blog en heb je over SEO gehoord, maar heb je geen idee wat het betekent? Dan is dit een blog die je zeker moet lezen. SEO staat namelijk voor Search Engine Optimization, oftewel zoekmachine optimalisatie. Met behulp van SEO kun je een website dusdanig inrichten dat zoekmachines de website optimaal kunnen lezen en begrijpen, waardoor je uiteindelijk hoog in de zoekmachines getoond gaat worden op zoektermen die relevant zijn voor jouw website.

Wat is het doel van Google?

Voordat je met SEO aan de slag kunt gaan, is het belangrijk om te begrijpen wat zoekmachines doen en wat hun doel is. De meest gebruikte zoekmachine in Nederland is Google, maar in andere landen zijn ook andere zoekmachines populair zoals Yandex (Rusland) en Baidu (China).

Google beschrijft op haar website duidelijk wat de hoofddoelen van het bedrijf zijn:

  1. De meest relevante en betrouwbare informatie leveren;
  2. De toegang tot informatie maximaliseren;
  3. Informatie op de meest bruikbare manier weergeven.

Google is echter geen filantropische instelling, want het moederbedrijf van Google, Alphabet, maakte in 2021 maar liefst 76 miljard dollar winst. Dit komt voornamelijk doordat het bedrijf advertentieruimte verkoopt, die getoond wordt in de Google zoekmachine en in YouTube. De drie hoofddoelen bestaan dan ook voornamelijk om ervoor te zorgen dat mensen Google blijven gebruiken om informatie op te zoeken, zodat het bedrijf zoveel mogelijk advertenties kan verkopen.

Hoe werkt Google?

In essentie doet een zoekmachine zoals Google drie dingen. Namelijk crawlen, indexeren en zoekresultaten uitserveren aan gebruikers. De crawlers van een zoekmachine brengen het internet in kaart, waarbij ze websites bezoeken door hyperlinks te volgen. Dit kunnen zowel interne links zijn binnen een website of externe links tussen websites.

Tijdens het crawlen probeert de crawler de content op webpagina’s te analyseren en te begrijpen, om zo het onderwerp van de content te bepalen. Is het onderwerp eenmaal bepaalt, dan wordt de webpagina in de zoekindex opgeslagen. De index kun je zien als een grote bibliotheek met onderwerpen, waaraan webpagina’s gekoppeld zijn.

Wanneer een gebruiker vervolgens een zoekopdracht invoert in de zoekmachine, dan bepaalt een algoritme uiteindelijk welke webpagina’s uit de zoekindex er aan de gebruiker wordt getoond en in welke volgorde. Het algoritme gebruikt hiervoor vele verschillende factoren, waarvan ik de belangrijkste hieronder aan je uit zal leggen.

Factor 1. Zoekintentie

De zoekintentie of intent van de gebruiker is een zeer belangrijke factor binnen het algoritme van Google. Sommige zoekopdrachten hebben bijvoorbeeld vooral een informationele zoekintentie, terwijl andere zoekopdrachten juist voornamelijk commercieel van aard zijn. Zoekt iemand bijvoorbeeld naar ‘beste eiwitpoeder’, dan heeft deze persoon waarschijnlijk behoefte aan meer informatie. Terwijl iemand die naar ‘eiwitpoeder bestellen’ zoekt, waarschijnlijk naar een webshop zoekt waar je dit product kunt kopen.

Factor 2. Relevantie

Een andere belangrijke factor binnen algoritmes van zoekmachines is de relevantie. Binnen deze factor zijn allerlei subfactoren van belang, zoals bijvoorbeeld de locatie van de gebruiker. Iemand die in Europa naar ’football’ zoekt zal bijvoorbeeld vaak iets anders zoeken (voetbal) dan iemand die in de Verenigde Staten naar dezelfde zoekterm zoekt (american football).

Factor 3. Kwaliteit

Wanneer de zoekintentie matcht met een bepaalde webpagina en deze webpagina ook nog relevant wordt bevonden voor de zoekopdracht, dan is een volgende factor binnen het algoritme de kwaliteit van de webpagina. Zijn de teksten bijvoorbeeld uniek, helder geformuleerd, zonder spelfouten en wordt er niet overdreven veel gebruikgemaakt van zoekwoorden op de pagina? Bij een commerciële zoekintentie zal daarnaast een webshop met een breed assortiment al gauw beter beoordeeld worden op dit punt, dan een webshop met een enkel product.

Factor 4. User Experience

Tot slot is user experience een factor die in de afgelopen jaren steeds meer gewicht heeft gekregen binnen het algoritme van Google. Laadt de webpagina bijvoorbeeld snel genoeg, wordt er geen gebruikgemaakt van storende pop-ups en verschuift de content niet onnodig tijdens het laden. Dit zijn allemaal factoren die de zoekmachine meeneemt in zijn zoektocht naar webpagina’s met de beste user experience.

Website optimaliseren voor het algoritme van Google

Nu we weten hoe zoekmachines in hoofdlijnen werken, kunnen we ervoor gaan zorgen dat onze website onder de juiste onderwerpen in de zoekindex wordt opgeslagen en dat deze voor deze onderwerpen op een hoge positie binnen de zoekresultaten getoond gaat worden. Dit proces wordt zoekmachineoptimalisatie of SEO genoemd.

De drie pilaren van SEO

Over het algemeen wordt SEO opgedeeld in drie subgebieden, namelijk techniek, content en autoriteit. Bij techniek hebben we het over alle zaken binnen de technische infrastructuur van een website die relevant zijn voor het crawlen en indexeren hiervan. Denk bijvoorbeeld aan de snelheid van een website, een juist opgemaakt robots.txt bestand en een volledige en correcte XML-sitemap.

Onder content vallen alle zaken die te maken hebben met teksten, afbeeldingen en videos. Het algoritme van Google is daarbij nog altijd grotendeels gebaseerd op tekst, waardoor vooral tekstuele content veel gewicht heeft als het om zoekmachine optimalisatie gaat.

Tot slot heeft autoriteit te maken met de rangschikking van het domein ten opzichte van andere domeinen. Autoriteit wordt bepaald door middel van de links die websites ontvangen vanaf andere websites. Hierbij wordt elke link die een website ontvangt gezien als soort stem die wordt uitgebracht door de linkende website. Hoe meer links een website ontvangt van andere relevante websites, die het liefst zelf ook weer veel links ontvangen, hoe hoger de autoriteit score van de website uiteindelijk zal zijn.

On-page en off-page SEO-optimalisaties

SEO-optimalisaties op het gebied van techniek, content en autoriteit worden vaak opgedeeld in on-page optimalisaties en off-page optimalisaties. On-page optimalisaties zijn hierbij optimalisaties die op de eigen website worden doorgevoerd. Terwijl off-page optimalisaties plaatsvinden buiten de eigen website.

Hebben we het over on-page, dan kun je bijvoorbeeld denken aan het publiceren van teksten die zijn geoptimaliseerd voor zoekmachines en het optimaliseren van meta data. Bij off-page kun je denken aan een geoptimaliseerd Google Mijn Bedrijf profiel en websites van leveranciers die naar jouw webshop linken omdat je een reseller bent.

De kracht van zoekmachine optimalisatie zit hem uiteindelijk in het feit dat alle losse optimalisaties elkaar versterken, waardoor een website uiteindelijk steeds beter gaat scoren binnen het algoritme van Google.

Leer meer over SEO

In een volgende blog zal ik meer vertellen over de verschillende on-page en off-page optimalisatie mogelijkheden en hoe deze elkaar kunnen versterken. Ben jij enthousiast geworden over SEO en wil je er meer over leren? Dan kun je hiervoor o.a. de volgende bronnen raadplegen:

 

SEO Starter Guide: The Basics (Google Search Central)

Beginner's Guide to SEO (Moz)

SEO: The Complete Guide for Beginners (ahrefs)